Salgs- og leveringsbetingelser

01. Generelt
Direktehandel AS standard salgsbetingelser for forbrukerkjøp gjelder for varer og tjenester kjøpt over internett. Salgsbetingelsene gjelder ikke for salg i forbindelse med næringsvirksomhet. Forbrukere har ufravikelige rettigheter for kjøp over internett gjennom markedsføringsloven, avtaleloven, forbrukerkjøpsloven, ehandelsloven og angrerettloven. Salgs- og leveringsbetingelser er utarbeidet med anbefalinger blant annet fra Forbrukerombudet.

02. Gyldighet
Direktehandel AS sine til enhver tid gjeldende salgs- og leveringsbetingelser gjelder for alt salg og leveringer til forbrukerkunder. Forbruker må gjøre seg kjent med betingelsene og akseptere disse ved bestilling og kjøp av varer.

03. Bindende salgsavtale
Avtalen mellom kunden og Direktehandel AS består av opplysningene (eksempelvis om varetype, mengde, kvalitet, andre egenskaper, pris og leveringsbetingelser) som Direktehandel AS gir om kjøpet i bestillingsløsningen i nettbutikken eller i opplysninger form av tilbud på spesial- og tilvirkningsvarer gjennom direkte kontakt med forbruker eksempelvis ved bruk av e-post og disse salgs- og leveringsbetingelsene. I tilfeller der opplysninger Direktehandel AS har gitt gjennom nettbutikken eller i tilbud på spesial- og tilvirkningsvarer og salgs- og leveringsbetingelsene motstridende, så er det de gitte opplysningene som gjelder fremfor salg- og leveringsbetingelsene, så lenge opplysningene ikke strider mot gjeldende lover. Ved salg av spesial- og tilvirkningsvarer utarbeides det spesifiserte tilbud som oversendes kunden. Ved skriftlig aksept av tilbudet eksempelvis pr. e-post, konverteres tilbudet til ordre. En bestilling av ordren anses som akseptert av kunde dersom ikke skriftlig innsigelse blir gjort ovenfor Direktehandel AS omgående etter mottagelse av denne. Vi forbeholder oss retten til å endre tilbud dersom varer er uteglemt, Direktehandel AS har summert feil i manuelt oppsatte tilbud, eller lignende faktorer spiller inn. Det understrekes i denne forbindelse at salg eller andre avtaler som Direktehandel AS formidler, først blir bindende ved skriftlig bekreftelse av bestillingen. Ved kjøp av spesial- og tilvirkningsvarer krever Direktehandel AS forskuddsbetaling. Betaling anses som aksept av bestillingen slik den foreligger. Dersom betaling ikke er gjort innen 14 dager (angrerettsperioden) etter utstedelse av skriftlig bekreftelse av bestillingen, så forbeholder Direktehandel AS seg retten til å underkjenne bestillingen og kansellere den. Oppgitte leveringstider gjelder fra det tidspunkt Direktehandel AS har mottatt betalingen. Partene i den bindende salgsavtalen er Direktehandel AS som selger, og kunden er den personen som bestiller varene.

04. Priser
Priser som oppgis, enten i nettbutikkløsningen eller på tilbud til kunden er inklusiv merverdiavgift. Bestillingen inneholder spesifisert beskrivelse, om hva som inngår i totalprisen som kunden skal betale, herunder også hva som er inkludert av eksempelvis frakt, fakturagebyr og lignende. Alle priser er basert på våre til enhver tid gjeldende prislister, og våre til enhver tid gjeldende salgs og leveringsbetingelser. Direktehandel AS forbeholder seg retten til å endre sine priser, samt salgs- og leveringsbetingelser uten forutgående varsel. Ved kjøp av varer basert på gitte spesialtilbud forbeholder Direktehandel AS seg også retten til å etterfakturere frakt, tillegg, eller andre varer og/eller tjenester basert på hva som reelt sett har blitt levert og utført.

 

05. Ordrebekreftelse - salgsgjenstanden
Når Direktehandel AS har mottatt kundens bestilling, skal Direktehandel AS uten ugrunnet opphold bekrefte ordren ved å sende en ordrebekreftelse til kunden. Det er Direktehandel AS sin skriftlige bekreftelse av bestillingen som er avgjørende for hva som faktisk blir levert, som antall, mål, farge, utførelse og lignende. Det er kundens ansvar å nøye kontrollere bestillingen og eventuelle andre tilhørende dokumenter. Spesielle opplysninger om salgsgjenstandene kan være gitt i separate dokumenter, som tegninger, beskrivelser, bruksanvisninger, brosjyrer, prislister, og i eventuelle tilbud og e-poster eller annen skriftlig kommunikasjon gitt før den skriftlige bekreftelsen av bestillingen. Disse har kunden også akseptert ved å godta bestillingen.

06. Betaling og finansiering
Ved kjøp i nettbutikk betaler kunden med de betalingsløsningene som til enhver tid er tilgjengelige i nettbutikken. Direktehandel AS kan reservere kjøpesummen på kundens kort ved bestilling og frem til varen blir levert. Betaling skjer når varen sendes til kunden. Ved bestilling av tilvirkningsvarer krever Direktehandel AS forskuddsbetaling. Kunden kan også søke om betaling med faktura gjennom vår samarbeidspartner, som også tilbyr attraktive løsninger for delbetaling. Kunden må være oppmerksom på at varer og tjenester som Direktehandel AS har tilbudt kunden gjennom spesifiserte tilbud, er tilvirkningsvarer og blir produsert spesielt for kunden på bestilling fra kunden. Dette gjelder også varer med modulmål. Ved kjøp av tilvirkningsvarer vil tilvirkningen kunne påbegynne før angrefristen utløper (14 dager) for at kunden skal kunne motta varene raskere. Dersom kunden angrer seg etter at tilvirkningen er påbegynt, vil påløpte kostnader for utført arbeid og medgåtte materialer kunne bli belastet kunden (jf. Angrerettloven §16 første ledd). Direktehandel AS selger ikke varer på kreditt til personer under 18 år.

07. Sending av varer
Direktehandel AS utfører ikke transport selv, men setter denne bort til selvstendige transportselskap. Bestillingen angir normalt når varene skal være klare til levering fra fabrikken. Levering gjelder levert på gateplan, eller frem til inngangsdør på gateplan. Kunden må selv besørge bæring inn eller opp til aktuell etasje. Dersom sjåføren yter ekstra service, som eksempelvis å være behjelpelig med å bære varene lenger enn det som av transportør vurderes som gjeldende leveringspunkt, overtar kunden all risiko for varene fra det som av transportør vurderes som gjeldende leveringspunkt. Det må være god og sikker tilkomst til leveringsadressen med stor bil, herunder fullt kjørbar vei, måket for snø, strødd ved is, og så videre. Kunden plikter å orientere skriftlig om forhold som vanskeliggjør tilkomst med stor bil. Ved akutte hendelser må kunden orientere via telefon uten ugrunnet opphold. Dersom det ikke kan kjøres helt frem til ytterdør med stor bil, plikter kunden å betale de ekstra omkostningene som medfølger, herunder ekstra medført arbeidstid på grunn av bæring, pålegging av kjetting, omkjøring, og så videre. Det er kun sjåføren selv som avgjør hvorvidt en vei er kjørbar eller ikke, og det samme gjelder all annen bedømming av andre vei-, føre- og tilkomstforhold. Dersom sjåføren må vente på kunden, eller ved bomtur, vil kunden bli belastet for dette. For de tilfeller kunden ikke er hjemme for å ta imot varene, kan det avtales at varene settes av på oppgitt sted, for kundens ansvar og risiko.

Dersom en kunde ikke kan ta imot levering basert på transportørs oppsatte kjøreplaner eller gjeldende kjøreruter, så er det transportør som selv bestemmer nytt leveringstidspunkt. Dette kan også medføre ekstra omkostninger, som kunde da er forpliktet å betale. Om kunde da velger å selv hente varene på terminal, e.l., så krediteres ikke eventuell forskuddsbetalt frakt. For de tilfeller kunde ønsker utsatt levering, forbeholder transportør seg retten til å kreve lagerleie, samt eventuelt andre ekstra omkostninger som måtte påløpe. Eventuell beregnet lagerleie vil bli krevd betalt før utlevering av varene vil finne sted.

08. Levering og ansvar for varen
Husk at leveringstid regnes ut fra det som kommer sist av din bekreftelse på at bestillingen er korrekt og klar til produksjon, eller at komplett betaling er faktisk mottatt og registrert hos Direktehandel AS – alternativt bekreftelse på godkjent kreditt. Levering av varen fra Direktehandel AS til kunden skjer i henhold til det som er angitt i bestillingsløsningen i nettbutikken, eller ved opplysninger gitt på tilbud for spesial- og tilvirkningsvarer. Bestemmelsesstedet er hos kunden med mindre annet er særskilt avtalt mellom partene. Risikoen for varen går over på kunden når den er overtatt av kunden i henhold til avtalen. Hvis leveringstiden er kommet og kunden unnlater å overta en vare som er stilt til hans eller hennes rådighet etter avtalen, har kunden likevel risikoen for tap eller skade som skyldes egenskaper ved varen selv.

09. Avbestilling
Produkter som er kundetilpasset kan ikke avbestilles dersom dette påfører Direktehandel AS økonomisk tap, eller dersom produksjon er igangsatt uten at dette dekkes fullt ut av kunden. Produkter uten kundetilpasning kan avbestilles inntil de er sendt.

10. Angrerett
Kunden kan angre kjøpet av varen etter angrerettlovens bestemmelser. Angrerett innebærer at kunden uten grunn kan returnere varen til Direktehandel AS selv om det ikke er noen mangel ved den og selv om den ikke er levert. Kunden må gi Direktehandel AS melding om bruk av angreretten innen 14 dager etter at varen eller de foreskrevne opplysninger om angreretten og angrerettskjema er mottatt. Meldingen fra kunden til Direktehandel AS om bruk av angreretten bør av bevishensyn være skriftlig (angrerettskjema, e-post, telefaks eller brev), og den må inneholde opplysninger om hvordan kunden vil returnere varen til Direktehandel AS. Ved bruk av angreretten må varen leveres tilbake til Direktehandel AS innen rimelig tid. Direktehandel AS er forpliktet til å tilbakebetale hele kjøpesummen til kunden innen 14 dager fra den dag Direktehandel AS mottar varen eller henteseddel eller varen er stilt til Direktehandel AS sin rådighet. Varen må leveres tilbake til Direktehandel AS i samme stand og mengde som den var i da kunden mottok den. Kunden bør sende varen tilbake til Direktehandel AS i originalemballasjen hvis dette er mulig. Kostnader som oppstår ved skade på returnerte varer, kan bli belastet kunden dersom varen er utilstrekkelig emballert.

11. Tilvirkningskjøp
Kunden gjøres bevisst på at Direktehandel AS sine produkter som FunnBo, NorgesBoden, Element, Precut og Moduler anses som tilvirkningsvarer, da alle Direktehandel AS sine tilvirkningsvarer spesialproduseres på bestilling fra kunde. Dette gjelder også varer med modulmål. Ved kjøp av tilvirkningsvarer, vil tilvirkningen kunne påbegynne før angrefristen utløper (14 dager) for at kunden skal kunne motta varene sine raskere. Dersom kunden angrer seg etter at tilvirkningen er påbegynt, vil påløpte kostnader for utført arbeid og medgåtte materialer kunne bli belastet kunden (jf. Angrerettloven §16 første ledd).

12. Frist for reklamasjoner eller forsinkelser
Dersom det foreligger en mangel ved varen, må kunden snarest mulig gi Direktehandel AS melding om at man vil reklamere på varen. Fristen kan aldri være kortere enn to måneder fra det tidspunkt da kunden oppdaget mangelen. Reklamasjon må likevel skje senest to år etter at kunden overtok varen. Dersom varen eller deler av den er ment å vare vesentlig lengre, er reklamasjonsfristen fem år. Ved forsinkelse må krav rettes til Direktehandel AS innen rimelig tid etter at oppgitt leveringstidspunkt er passert og varen ikke er levert. Dersom varen er betalt med kredittkort, kan kunden også velge å reklamere og sende krav direkte til kredittyter (kredittkortselskapet). Melding til Direktehandel AS eller kredittyter skal være skriftlig (e-post, telefaks eller brev). Kunden skal ved mottak av varene kontrollere at det er samsvar mellom mottatte varer og medfølgende pakkseddel. I tillegg skal kunden sjekke leveransen for eventuelle transportskader, og i rimelig grad foreta en kvalitetskontroll av varene. Synlig transportskader ved mottak må være anmerket på fraktbrevet for å være reklamasjonsberettiget. Kunden må varsle om synlige skader og avvik, uten ugrunnet opphold etter mottak av leveransen og som han oppdaget eller burde ha oppdaget ved mottakskontrollen, og uansett senest før varene monteres eller på annen måte tas i bruk. For transportskader gjelder NSAB 2000 §29. Oversittes denne frist tapes retten til å gjøre mangelen gjeldende.

13. Begrenset erstatningsansvar
Direktehandel AS er uten ansvar for skade eller tap som er en følge av varens videreanvendelse, for følgeskader/tap, eller for skade som varen har voldt på person eller ting. Kunden kan ikke fremme erstatningsansvar på grunn av mangler ved varen, feilproduserte varer, skader, transportskader, reklamasjoner, forsinkelser, forsinkelser i vareleveranser fra underleverandører, eller noen andre forhold hos Direktehandel AS som ikke kan tilbakeføres til grovt forsett eller grov uaktsomhet, eller som skyldes forhold utenfor Direktehandel AS sin kontroll. Eventuelt ansvar for berettiget reklamasjon skal uansett ikke overstige ordreverdien for den aktuelle leveringen.

14. Kundens rettigheter ved forsinkelse
Dersom Direktehandel AS ikke leverer varen eller leverer den for sent i henhold til avtalen mellom partene, og dette ikke skyldes kunden eller forhold på kundens side, kan kunden i henhold til reglene i forbrukerkjøpslovens kapittel 5 etter omstendighetene holde kjøpesummen tilbake, kreve oppfyllelse, heve avtalen og kreve erstatning fra Direktehandel AS. Dersom Direktehandel AS ikke leverer varen på leveringstidspunktet, kan kunden fastholde kjøpet og sette en rimelig tilleggsfrist for oppfyllelse fra Direktehandel AS. Kunden kan likevel ikke kreve oppfyllelse dersom det foreligger en hindring som Direktehandel AS ikke kan overvinne eller dersom oppfyllelse vil medføre en så stor ulempe eller kostnad for Direktehandel AS at det står i vesentlig misforhold til kundens interesse i at Direktehandel AS oppfyller. Faller vanskene bort innen rimelig tid, kan forbrukeren kreve oppfyllelse. Heving: Kunden kan heve avtalen med Direktehandel AS dersom forsinkelsen er vesentlig eller hvis Direktehandel AS ikke leverer varen innen den tilleggsfristen for oppfyllelse som kunden har fastsatt. Kunden kan likevel ikke heve avtalen mens tilleggsfristen løper, med mindre Direktehandel AS har sagt at han eller hun ikke vil oppfylle innen fristen. Erstatning: Kunden kan videre kreve erstatning for tap han eller hun lider som følge av forsinkelsen fra Direktehandel AS sin side jf. forbrukerkjøpslovens § 24. Kunden må melde krav til Direktehandel AS ved reklamasjon.

15. Kundens rettigheter ved mangel

Dersom varen har en mangel og dette ikke skyldes kunden eller forhold på kundens side, kan kunden i henhold til reglene i forbrukerkjøpsloven kapittel 6 etter omstendighetene holde kjøpesummen tilbake, velge mellom retting og omlevering, kreve prisavslag, kreve avtalen hevet og erstatning fra Direktehandel AS. Dersom varen har en mangel, kan kunden kreve at Direktehandel AS retter mangelen eller omleverer tilsvarende vare. Direktehandel AS kan motsette seg kundens krav dersom gjennomføringen av kravet er umulig eller volder Direktehandel AS urimelige kostnader.

Direktehandel AS skal foreta rettingen eller omleveringen innen rimelig tid. Retting eller omlevering skal foretas uten kostnad for kunden, uten risiko for at kunden ikke får dekket sine utlegg og uten vesentlig ulempe for kunden. Direktehandel AS kan ikke foreta mer enn to forsøk på retting eller omlevering for samme mangel, med mindre det foreligger særlige grunner som gjør at ytterligere forsøk er rimelig. Selv om kunden verken krever retting eller omlevering, kan Direktehandel AS tilby retting eller omlevering dersom dette skjer uten opphold. Dersom Direktehandel AS sørger for slik retting eller omlevering, kan kunden ikke kreve prisavslag eller heving. Dersom mangelen ikke rettes eller omleveres, kan kunden kreve forholdsmessig prisavslag. I stedet for prisavslag kan kunden heve avtalen, unntatt når mangelen er uvesentlig. Kunden kan også kreve erstatning for økonomisk tap han eller hun lider som følge av at varen har en mangel jf. forbrukerkjøpslovens § 33. Kunden må melde krav til Direktehandel AS ved reklamasjon. Reglene om reklamasjon gjelder i tillegg til, og uavhengig av, reglene om angrerett og eventuelle garantier stilt av Direktehandel AS.

16. Direktehandel AS sine rettigheter ved kundens mislighold

Dersom kunden ikke betaler eller oppfyller de øvrige pliktene etter avtalen, og dette ikke skyldes Direktehandel AS eller forhold på Direktehandel AS sin side, kan Direktehandel AS i henhold til reglene i forbrukerkjøpsloven kapittel 9 etter omstendighetene holde varen tilbake, kreve oppfyllelse av avtalen, kreve avtalen hevet samt erstatning fra kunden. Direktehandel AS kan også etter omstendighetene kunne kreve renter ved forsinket betaling, inkassogebyr og gebyr ved ikke-forskuddsbetalte uavhentede varer. Direktehandel AS kan fastholde kjøpet og kreve at kunden betaler kjøpesummen hvis kunden ikke betaler. Er varen ikke levert, taper Direktehandel AS sin rett dersom han venter urimelig lenge med å fremme kravet. Ved vesentlig betalingsmislighold eller annet vesentlig mislighold fra kunden, kan Direktehandel AS heve avtalen. Direktehandel AS kan likevel ikke heve kjøpet etter at kjøpesummen er betalt. Direktehandel AS kan også heve kjøpet dersom kunden ikke betaler innen en rimelig tilleggsfrist for oppfyllelse som Direktehandel AS har fastsatt. Direktehandel AS kan likevel ikke heve kjøpet mens tilleggsfristen løper, med mindre kunden har sagt at han eller hun ikke vil betale. Direktehandel AS kan kreve erstatning fra kunden for økonomisk tap man lider som følge av kontraktsbrudd fra kundens side jf. forbrukerkjøpslovens § 46. Hvis kunden ikke betaler kjøpesummen i henhold til avtalen, kan Direktehandel AS kreve renter av kjøpesummen etter lov om renter ved forsinket betaling. Ved manglende betaling kan kravet, etter forutgående varsel, bli sendt til inkasso, og kunden kan da bli holdt ansvarlig for gebyrer etter lov om inkassovirksomhet og annen inndrivning av forfalte pengekrav.

17. Garantier

Alle varer levert av Direktehandel AS følger kjøpsloven på 5 år. Utover dette så har Direktehandel AS utvidet garanti på flere av sine produkter. Se egne garantibestemmelser for de aktuelle produktene. Utbedringer og avhjelping av aksepterte reklamasjoner under garantiene skal kun utføres av Direktehandel AS, eller selskaper skriftlig utpekt av Direktehandel AS. Enhver utbedring eller avhjelping skal initieres av Direktehandel AS, og er ikke noe kunden selv kan sette i gang. En slik initiering skal være skriftlig bekreftet av Direktehandel AS til kunde for å være gyldig. Dette skal skje innenfor tidsrammer som anses normale i bransjesammenheng. Dersom kunden selv utbedrer reklamasjonen, eller på egenhånd rekvirer en tredjepart til utbedring av reklamasjonen, så vil dette ikke bli kompensert av Direktehandel AS. Dette kan også medføre at garantien bortfaller i sin helhet.

18. Personopplysninger

Det henvises til Direktehandel AS sine retningslinjer for personvern og GDPR som man finner på bedriftens nettsider.

19. Montering og kontrollmåling

Direktehandel AS utfører ikke montering selv, men samarbeider med selvstendige lokale selskap. Gjennom disse samarbeidspartnere tilbys monterings- og kontrollmålingstjenester på aktuelle produkter i utvalgte områder. Montør er selv ansvarlig for sitt arbeid, herunder eventuelle feil og mangler. Eventuelle reklamasjoner eller krav relatert til montering, monteringsfeil eller følgefeil må rettes direkte til montørselskapet. Dersom Direktehandel AS sin samarbeidspartner skal forestå̊ montering skal denne tjenesten være forhåndsbestilt via Direktehandel AS, i så fall vil også samarbeidspartneren ta ansvaret for kontrollmåling. Tar kunden mål selv, er også kunden fullt ut ansvarlig for eventuelle feil og følgekostnader. Levering av monteringstjenester skjer under forutsetningen at kunde aksepterer at montører er selvstendige enheter med eget ansvar, og betingelsene som gjelder for utførelse av tjenesten, herunder gjeldende lovverk.

19.1 Montering av skadede produkter

Skadede produkter skal ikke monteres! Dersom skadede produkter likevel blir montert, så er dette kundens ansvar - og en aksept av produktene slik de er. Direktehandel AS aksepterer ikke ansvar for reklamasjoner relatert til skadede produkter som likevel har blitt montert. Har du skade på et produkt, så ta kontakt med Direktehandel AS for å finne en løsning - før du monterer.

19.2 Bortkjøring av emballasje ved montering

Bortkjøring av emballasje i forbindelse med montering er ikke inkludert i prisen, og kunden er selv ansvarlig for fjerning av emballasjen. Mot til enhver tid gjeldende kostnad kan montør foreta bortkjøring av emballasje. Betaling av denne tjenesten gjøres direkte til montør - dersom denne tjenesten ikke er forhåndsbestilt via Direktehandel AS - og betaling skal normalt skje før tjenesten utføres. Levering av monteringstjenester skjer under forutsetningen at kunde aksepterer at emballasje håndteres som beskrevet i dette punktet.

20. Force Majeure

Hvis det skulle oppstå forhold som hindrer eller i vesentlig grad vanskeliggjør oppfyllelsen av en bestilling, er Direktehandel AS uten ansvar for dette. Dette gjelder forhold som ligger utenfor Direktehandel AS sin kontroll, og som man med rimelighet ikke kunne forutsi eller avverge følgene av. Dette gjelder eksempelvis, men ikke begrenset til krig, mobilisering, rekvirering, beslagleggelse, valutarestriksjoner, eksport og importforbud, arbeidskonflikter, jordskjelv, ekstremvær, virusutbrudd, pandemier, lockdowns, lockouts, utilstrekkelig tilførsel av råmaterialer, mangel på transportmiddel, brann og fabrikkuhell, spesielle værforhold og naturkatastrofer, trafikkvanskeligheter, samt mangler i leveranser fra leverandører eller underleverandører eller ved forsinkelse av slike leveranser som følge av omstendigheter som nevnt tidligere i dette punktet. Både Direktehandel AS og kunde kan i slike tilfeller helt eller delvis heve kjøpet, men er tilfellet av midlertidig karakter kan leveringstiden kreves ekstraordinært utsatt. Såfremt Direktehandel AS eller kunde ønsker å påberope seg noen av de i dette punkt nevnte omstendighetene, må den annen part uten ugrunnet opphold underrettes. Det ytes ingen kompensasjon for inntrufne forhold i dette punktet.

21. Tvister

Eventuelle tvister skal søkes løst ved forhandlinger, eller ved oppnevnelse av megler som kan godkjennes av begge parter. I tilfelle søksmål anses Direktehandel AS sitt verneting som vedtatt for begge parter.

Direktehandel AS
Flyplassvegen 22
6040 Vigra
E: hei@norgesboden.no
T: 908 33 908